söndag 16 november 2025

Motorservicen fortsätter

 

Det är fredag kväll och jag har jobbat på båten några timmar efter jobbet. Klockan närmar sig 18-tiden och nu stänger jag för kvällen och går hem. Elias har en fin middag hemma som väntar. Skönt att att kunna gå hem på ca 5 minuter. 


Till vänster i bilden ligger den gamla packningen och silen till bränsle mataren. Jag har köpt ny sil, packning och skruvar som ska monteras.


Bränsle mataren sitter på sidan av motorn bakom bränslefiltret. Innan jag sätter på sil och packning slår jag i några skvättar diesel. På så sätt behöver jag inte pumpa lika länge med den manuella pumpen när jag senare ska lufta bränslesystemet. 


Här har jag tagit bort den gamla zinkanoden och skruvat fast den nya på pluggen. Zinkanoden är till för att skydda motorn mot galvanisk korrosion som orsakas av elsystemet. Genom att ha zinkanoder både på motor och drev angrips dessa i fösta hand. På så sätt skyddas motorn för att utsättas för korrosion.    


Zinkanoden sitter fram till på motorn och skruvas in på kortsidan av 
värmeväxlaren. Kylsystemet är tömt på vatten, men jag har ändå en hink under
så att jag kan fånga upp eventuella vatten rester.  


Dags för en paus i arbetet. En fredags öl i solnedgången är aldrig fel. Skönt att sitta här och fundera lite. Värmefläktarna är igång så det är varmt och skönt i båten. 


Under lördagen jobbade jag med att spola igenom kylvattensystemet. Efter tre omgångar och genomspolning med ca 60 liter vatten började det rostfärgade vattnet försvinna. Här syns det hur klart och fint vatten rinner ur avtappningsslangarna. 


Nästa steg var att fylla upp kylvattensystemet med 50% vattenblandad maringlykol. Hela systemet rymmer 23 liter kylvatten. Jag fick i närmare 21 liter. När jag startat motorn och det har cirkulerat en stund kan jag nog slå i de sista två literna. 


Hela eftermiddagen jobbade jag med att tvätta motorn. Jag sprayade på motortvätt och avfettning. Sedan spolade jag av försiktigt med högtryckstvätten. När tvätten var klar satte jag ner en värmefläkt i motorrummet så att den fick torka upp ordentligt. Slutligen lackerade jag motorn med Volvo Pentas gröna motorfärg. Nästa helg ska jag lägga på ytterligare ett tunt lager, så att den blir riktigt fin. Förfilter och vattenavskiljaren ska återmonteras. Sedan blir det luftning av bränslesystemet och en provstart. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar