I helgen tappade jag av kylarvattnet till motorn. Jag hittade två lösa slangar under motorn som var pluggade. När jag lossade pluggarna rann det ut kylarvatten. På bilden syns det hur kylarvattnet rinner ut och samlas upp i en avskuren dunk. Det var bra att det fanns slangar för avtappning. Det sparade mycket tid jämfört att leta fram avtappningspluggarna längst in bakom motorn. Fryspunkten var godkänd -32 grader, men vattnet var rostfärgat och behövde bytas ut.
Det rann ut två fulla hinkar, så det blev upp mot 20 liter kylarvätska. Jag har beställt ny maringlykol som kommer nästa vecka. Då blir det till att göra en 50 % blandning med vatten och glykol och hälla det i motorns kylsystem. Först ska jag spola motorn några gångar, så att jag verkligen blir av med allt gammalt rostfärgat vatten.
Hemma på Söderkaj fortsätter den nya timräknaren att räkna fram timmar. Den visar nu 23 timmar.
Det är en bit kvar till jag når målet 1300 timmar.



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar