måndag 15 juni 2026

Klossar till fästet

 

I helgen löste jag en liten detalj. Det var ena fästet till dingen som satt lite för lågt. Det är nu åtgärdat. Jag skar ut några klossar från en IKEA skärbräda av plast. Nu har jag fått rätt höjd på fästet och dingen klickar i kroken på fästet utan problem. 

måndag 8 juni 2026

VHF radio

 

I helgen installerade jag en stationär VHF radio i båten. Antennen monterades på targabågen.


Radion monterades på sidan av instrumentbrädan bakom Zipwake panelen. Det känns tryggt att ha en riktigt stationär VHFradio ombord ifall något oväntat händer eller att man vill anropa andra båtar, hamnar, broöppningar, etc. 


VHF radion har inbyggd GPS och till vänster syns Distress knappen. Om man öppnar luckan och håller inne knappen i 3 sekunder skickar radion ut ett digitalt nödmeddelande med uppgift om båtens identitet och GPS koordinaterna. 

söndag 7 juni 2026

Båtutflykt Tylösand o Grötvik

 

Nationaldagen lördagen den 6 juni tog vi en båttur ut till Tylön. Elias har vadat ut en bit i det 15 gradiga vattnet. I bakgrunden syns Tylösand och Tylöhus.


Elias jobbar i pentryt. Vi steker köttbullar och kokar upp lite pasta. Det funkar bra med spritköket.


Lunch på akterdäck. Fint väder med solen in från aktern. 


Vi tog den norra platsen på stenbryggan. Här var det bra djup och enkelt att lägga till. 


På hemvägen valde vi att stanna till i Grötvik. 


Här blev det lite bubbel med tilltugg. 


Vi tog gästplatsen strax utanför inloppet till den inre småbåtshamnen. Katten Tuss verkar trivas bra med båtlivet. 

söndag 31 maj 2026

Malmö FF - HBK

Här sitter vi på Lilla Torget i Malmö och tar varsin öl. Sedan ska vi vandra vidare till Eleda stadion och se Mamö FF möta HBK.


Matchen har börjat och vi har ståplats på kortsidan där vi står tillsammans med HBK supporter klack. Det var god stämning när vi sjöng HBK sånger tillsammans med ett 100-tal entusiastiska HBK:are.


Vi hade fin överblick över planen. En fördel med att stå på borta supporterläktaren var att vi hade egen igång till läktaren. Bra service med egna toletter och egen butik där vi kunde köpa dricka, popcorn m.m.


Dagen avslutades med en middag på en tapas restaurang. 

Tylön

 

I fredags tog vi en utflykt med båten till Tylön. Här har vi fällt ankaret. Det var lugnt och skönt med endast svaga vindar och nästan blankt vatten. 




Vi lunchade med varsin medhavd cecarsallad. 


Elias tar ett dopp i havet. Det är ca 14 grader i vattnet. Tylön syns i bakgrunden. 


Videoklipp - ankring utanför Tylön.




söndag 24 maj 2026

Utstädat

 

Lägenheten på Ljungbergsgatan är helt utstädad. Kjerstin känner sig nöjd och ger tummen upp. Vi säger hej då till denna lägenhet efter 25 år på Ljungbergsgatan 

Göteborgsvarvet 2026

 

Amanda sitter och laddar upp inför starten. Det har börjat duggregna lite och regnponchon är på.


Elias och Markus kopplar av i tältstolarna i väntan på att göra sig redo att gå in i startfållan 


Christer är redo att ge sig ut på det 7:e Göteborgsvarvet. Det senaste var för 10 år sedan.


Hela gänget innan starten. Från vänster Markus, Martin, Pär, Maja, Amanda och Elias Christer sitter längst fram i stolen. Är vi redo? Ja, nu kör vi!


De flesta har kommit i mål - nu väntar vi bara på Amanda som är på ingång. Christer gick i mål på tiden 2 timmar och 9 minuter. Det är värt att  fira med lite bubbel 


Hela ligan och alla med varsin medalj. Kul att alla lyckades ta sig igenom varvet och vilken härlig avslutning med sol, goa skratt, en skön lyckokänsla infinner sig med lite öl och bubbel. 

söndag 17 maj 2026

Elias testar nya dingen.

 

En dinge till båten

 

Här ligger den nya dingen. En Rubb 230 inköpt på Moory.se. Den ligger stabilt förtöjd vid badbryggan med Snap Davits fästen. Det blir enkelt och stabilt att borda båten.


När man kommer för tilläggning är det bara att kroka i fästena och sedan är det klart. Motorn är en Yamaha fyrtaktare på 2,5 hkr inköpt begagnad på Blocket. 


När den inte ska användas eller när man kör med stora båten är det bara att tilta upp den längs badbryggan. Två tampar spänns fast från dingen till stora båten sedan håller den sig på plats.


Så här ser det ut när den är i uppfällt läge. 

torsdag 14 maj 2026

Flytt till Nissastand

 

Idag har vi flyttat Kjerstin från Ljungbergsgatan till en bostadsrättslägenhet på Nissastrand. Vi var många som hjälpte till med flytten så det gick smidigt. Här sitter vi på våning fem. En stor balkong med sol eftermiddag-kväll och med utsikt över Nissan. 


söndag 10 maj 2026

Fågelvik och Båstad

Vi har varit i Fågelvik och hämtat Cina och Per. Nu sätter vi fart ca 18 knop mot Båstad


Efter ca 40 minuter anländer vi Båstad hamn. Det blir en kall öl på akterdäck. Sedan tog vi en lunch på fiskekajen. Det blev en klassisk strömming och mos med skirat smör och rårödra lingon. 

söndag 3 maj 2026



 
Videklipp på väg in i Nissan

Några turer med båten

 

Det är lördagkväll och vi tog en liten tur ut med båten. Här är vi på väg hem igen. Framför oss ligger Halmstad hamn med inloppet till Nissan. 


Vi navigerar med hjälp av Skippo och Ipad till vänster. Till höger sitter Garmin Navigatorn. 


På plats nr 197 hemma på Söderkaj. 


I fredags tog vi en liten utflykt till Laxvik för att titta på 1 maj doppet. Här är vi på väg hem igen. Vi åker lugnt i 7 knop och solen värmer gott. 


Båten stylas med dekaler. Jag beställde fel teckenstorlek, men den lilla dekalen med Nimbus fick ändå en fin placering längst fram på peken. 


Båtens namn blev Elsa. Det framgår på båda sidor om ruffen. 


Här syns Nimbus dekalen med den rätta teckenstorleken.  


På akterspegeln satte jag Nimbus vimplarna till vänster. Till höger har vi båtnamnet och hemma hamnen. 




På targabågen monterade jag en liten  flaggstång och fäste en ny Nimbusvimpel. Till sommaren när vi går mot Anholt kommer vi att byta ut den och istället hissa dansk gästflagga. 


Säkerheten ombord är viktig. Här har jag kompletterat brandsläckaren med en brandfilt. 


Emanuel och Victoria brygg seglar med lite vitt vin och en öl. 

söndag 26 april 2026

Sjösättning

 

I lördags kom HSS sublift och hämtade båten. Här är hon på väg ner i vattnet. Motorn kickade igång på 2 sekunder. Även bogpropellern aktiverades och fungerade fint. Det var kuling styrka i vindarna så det drog hårt i tamparna, men allting gick bra. Efter att ha kollat att inget läcker i motorrum och under durkarna lämnade vi bryggan för att bege oss ett par hundra meter uppför Nissan till hemmahamnen.


Här ligger hon på sin plats nr 187 vid Söderkaj. Förtöjningarna har gjorts i ordning så att jag har rätt läng på alla tampar. Landströmmen kopplades in och kylskåpet startades upp. De nya Nimbus strumporna till alla sex fendrarna har dragits på.  


Efter lite plock och städning var det dags att slå sig till ro på akterdäck. Musiken sattes på och dagens första öl och lite bubbel står framdukat på pallen. Här ska vi sitta och njuta en stund i den värmande solen.

söndag 19 april 2026

Båten redo för sjösättning

 

Helgens vårrustning gjck helt enligt plan. Drevet är påhängt igen med nya bälgar. Det lackades i ljusgrått och även propellrarna och zipwake interceptorerna fick lite ny svart färg. 


Här syns bl.a. den nya badstegen som förenklar ombordstigningen när man ligger vid en flytbrygga.


Gelcoaten är glatt och glänser fint. Det blev fyra omgångar i olika steg. Tvättning, rubbing, polering och slutligen ett lager hårdvax. 


Botten är målad med svart kopparoxid färg. Det gick åt ca 4 liter. 


Solcellpanelerna har tillfälligt tagits bort. Däcket fick också en omgång med högtryckstvätt, tvättning och rubbing. Pulpeten fick putsning med hjälpa av metallpolish. 


Elias jobbar med värmepistolen. Här tar han bort det gamla båtnamnet Milsan II. Till nästa helg sätter vi dit det nya namnet Elsa Halmstad. Nu är båten redo. Lördag den 25 april kl. 9.30 blir det sjösättning.