söndag 31 maj 2026

Malmö FF - HBK

Här sitter vi på Lilla Torget i Malmö och tar varsin öl. Sedan ska vi vandra vidare till Eleda stadion och se Mamö FF möta HBK.


Matchen har börjat och vi har ståplats på kortsidan där vi står tillsammans med HBK supporter klack. Det var god stämning när vi sjöng HBK sånger tillsammans med ett 100-tal entusiastiska HBK:are.


Vi hade fin överblick över planen. En fördel med att stå på borta supporterläktaren var att vi hade egen igång till läktaren. Bra service med egna toletter och egen butik där vi kunde köpa dricka, popcorn m.m.


Dagen avslutades med en middag på en tapas restaurang. 

Tylön

 

I fredags tog vi en utflykt med båten till Tylön. Här har vi fällt ankaret. Det var lugnt och skönt med endast svaga vindar och nästan blankt vatten. 




Vi lunchade med varsin medhavd cecarsallad. 


Elias tar ett dopp i havet. Det är ca 14 grader i vattnet. Tylön syns i bakgrunden. 


Videoklipp - ankring utanför Tylön.




söndag 24 maj 2026

Utstädat

 

Lägenheten på Ljungbergsgatan är helt utstädad. Kjerstin känner sig nöjd och ger tummen upp. Vi säger hej då till denna lägenhet efter 25 år på Ljungbergsgatan 

Göteborgsvarvet 2026

 

Amanda sitter och laddar upp inför starten. Det har börjat duggregna lite och regnponchon är på.


Elias och Markus kopplar av i tältstolarna i väntan på att göra sig redo att gå in i startfållan 


Christer är redo att ge sig ut på det 7:e Göteborgsvarvet. Det senaste var för 10 år sedan.


Hela gänget innan starten. Från vänster Markus, Martin, Pär, Maja, Amanda och Elias Christer sitter längst fram i stolen. Är vi redo? Ja, nu kör vi!


De flesta har kommit i mål - nu väntar vi bara på Amanda som är på ingång. Christer gick i mål på tiden 2 timmar och 9 minuter. Det är värt att  fira med lite bubbel 


Hela ligan och alla med varsin medalj. Kul att alla lyckades ta sig igenom varvet och vilken härlig avslutning med sol, goa skratt, en skön lyckokänsla infinner sig med lite öl och bubbel. 

söndag 17 maj 2026

Elias testar nya dingen.

 

En dinge till båten

 

Här ligger den nya dingen. En Rubb 230 inköpt på Moory.se. Den ligger stabilt förtöjd vid badbryggan med Snap Davits fästen. Det blir enkelt och stabilt att borda båten.


När man kommer för tilläggning är det bara att kroka i fästena och sedan är det klart. Motorn är en Yamaha fyrtaktare på 2,5 hkr inköpt begagnad på Blocket. 


När den inte ska användas eller när man kör med stora båten är det bara att tilta upp den längs badbryggan. Två tampar spänns fast från dingen till stora båten sedan håller den sig på plats.


Så här ser det ut när den är i uppfällt läge. 

torsdag 14 maj 2026

Flytt till Nissastand

 

Idag har vi flyttat Kjerstin från Ljungbergsgatan till en bostadsrättslägenhet på Nissastrand. Vi var många som hjälpte till med flytten så det gick smidigt. Här sitter vi på våning fem. En stor balkong med sol eftermiddag-kväll och med utsikt över Nissan. 


söndag 10 maj 2026

Fågelvik och Båstad

Vi har varit i Fågelvik och hämtat Cina och Per. Nu sätter vi fart ca 18 knop mot Båstad


Efter ca 40 minuter anländer vi Båstad hamn. Det blir en kall öl på akterdäck. Sedan tog vi en lunch på fiskekajen. Det blev en klassisk strömming och mos med skirat smör och rårödra lingon. 

söndag 3 maj 2026



 
Videklipp på väg in i Nissan

Några turer med båten

 

Det är lördagkväll och vi tog en liten tur ut med båten. Här är vi på väg hem igen. Framför oss ligger Halmstad hamn med inloppet till Nissan. 


Vi navigerar med hjälp av Skippo och Ipad till vänster. Till höger sitter Garmin Navigatorn. 


På plats nr 197 hemma på Söderkaj. 


I fredags tog vi en liten utflykt till Laxvik för att titta på 1 maj doppet. Här är vi på väg hem igen. Vi åker lugnt i 7 knop och solen värmer gott. 


Båten stylas med dekaler. Jag beställde fel teckenstorlek, men den lilla dekalen med Nimbus fick ändå en fin placering längst fram på peken. 


Båtens namn blev Elsa. Det framgår på båda sidor om ruffen. 


Här syns Nimbus dekalen med den rätta teckenstorleken.  


På akterspegeln satte jag Nimbus vimplarna till vänster. Till höger har vi båtnamnet och hemma hamnen. 




På targabågen monterade jag en liten  flaggstång och fäste en ny Nimbusvimpel. Till sommaren när vi går mot Anholt kommer vi att byta ut den och istället hissa dansk gästflagga. 


Säkerheten ombord är viktig. Här har jag kompletterat brandsläckaren med en brandfilt. 


Emanuel och Victoria brygg seglar med lite vitt vin och en öl.