måndag 15 juni 2026

Klossar till fästet

 

I helgen löste jag en liten detalj. Det var ena fästet till dingen som satt lite för lågt. Det är nu åtgärdat. Jag skar ut några klossar från en IKEA skärbräda av plast. Nu har jag fått rätt höjd på fästet och dingen klickar i kroken på fästet utan problem. 

måndag 8 juni 2026

VHF radio

 

I helgen installerade jag en stationär VHF radio i båten. Antennen monterades på targabågen.


Radion monterades på sidan av instrumentbrädan bakom Zipwake panelen. Det känns tryggt att ha en riktigt stationär VHFradio ombord ifall något oväntat händer eller att man vill anropa andra båtar, hamnar, broöppningar, etc. 


VHF radion har inbyggd GPS och till vänster syns Distress knappen. Om man öppnar luckan och håller inne knappen i 3 sekunder skickar radion ut ett digitalt nödmeddelande med uppgift om båtens identitet och GPS koordinaterna. 

söndag 7 juni 2026

Båtutflykt Tylösand o Grötvik

 

Nationaldagen lördagen den 6 juni tog vi en båttur ut till Tylön. Elias har vadat ut en bit i det 15 gradiga vattnet. I bakgrunden syns Tylösand och Tylöhus.


Elias jobbar i pentryt. Vi steker köttbullar och kokar upp lite pasta. Det funkar bra med spritköket.


Lunch på akterdäck. Fint väder med solen in från aktern. 


Vi tog den norra platsen på stenbryggan. Här var det bra djup och enkelt att lägga till. 


På hemvägen valde vi att stanna till i Grötvik. 


Här blev det lite bubbel med tilltugg. 


Vi tog gästplatsen strax utanför inloppet till den inre småbåtshamnen. Katten Tuss verkar trivas bra med båtlivet. 

söndag 31 maj 2026

Malmö FF - HBK

Här sitter vi på Lilla Torget i Malmö och tar varsin öl. Sedan ska vi vandra vidare till Eleda stadion och se Mamö FF möta HBK.


Matchen har börjat och vi har ståplats på kortsidan där vi står tillsammans med HBK supporter klack. Det var god stämning när vi sjöng HBK sånger tillsammans med ett 100-tal entusiastiska HBK:are.


Vi hade fin överblick över planen. En fördel med att stå på borta supporterläktaren var att vi hade egen igång till läktaren. Bra service med egna toletter och egen butik där vi kunde köpa dricka, popcorn m.m.


Dagen avslutades med en middag på en tapas restaurang. 

Tylön

 

I fredags tog vi en utflykt med båten till Tylön. Här har vi fällt ankaret. Det var lugnt och skönt med endast svaga vindar och nästan blankt vatten. 




Vi lunchade med varsin medhavd cecarsallad. 


Elias tar ett dopp i havet. Det är ca 14 grader i vattnet. Tylön syns i bakgrunden. 


Videoklipp - ankring utanför Tylön.




söndag 24 maj 2026

Utstädat

 

Lägenheten på Ljungbergsgatan är helt utstädad. Kjerstin känner sig nöjd och ger tummen upp. Vi säger hej då till denna lägenhet efter 25 år på Ljungbergsgatan 

Göteborgsvarvet 2026

 

Amanda sitter och laddar upp inför starten. Det har börjat duggregna lite och regnponchon är på.


Elias och Markus kopplar av i tältstolarna i väntan på att göra sig redo att gå in i startfållan 


Christer är redo att ge sig ut på det 7:e Göteborgsvarvet. Det senaste var för 10 år sedan.


Hela gänget innan starten. Från vänster Markus, Martin, Pär, Maja, Amanda och Elias Christer sitter längst fram i stolen. Är vi redo? Ja, nu kör vi!


De flesta har kommit i mål - nu väntar vi bara på Amanda som är på ingång. Christer gick i mål på tiden 2 timmar och 9 minuter. Det är värt att  fira med lite bubbel 


Hela ligan och alla med varsin medalj. Kul att alla lyckades ta sig igenom varvet och vilken härlig avslutning med sol, goa skratt, en skön lyckokänsla infinner sig med lite öl och bubbel.