onsdag 17 augusti 2022

Cykeltur Halmstad - Helsingborg 18 mil

Jag och Elias har gjort oss redo för en cykeltur. Det ska bli Kattegattleden ner till Helsingborg och vidare över sundet med Helsingör som slutmål. Här står vi framför slottet kl. 07.00 på morgonen.
- Är du redo Elias? Nu kör vi! Resan går söderut via Östra Stranden, Trönninge, Laxvik och Påarp. Sedan fortsätter vi ner mot Snapparp där vi planerar första pausen med lite kaffe och en fika.

På väg uppför Hallandsåsen. I bakgrunden nedanför backen ligger infarten till Norrvikens Trädgårdar.
Innan dess gjorde vi ett stopp i Båstad Hamn för att sträcka på benen. Nu är planen att fortsätta fram till Torekov där vi planerar äta lunch.

Första dagen är avklarad och det blev ca 10 mils cykling. Här har vi kommit till ett vandrarhem i Hjärnap. Det ligger lite utanför Kattegattleden i höjd med Margretetorp. Innan vi kom hit cyklade vi längs Skälderviken ner till Vejbystrand. Där tog vi en paus innan vi tillfälligt lämnade leden för att komma till detta boende. I lilla Hjärnarp fanns inte mycket att göra. Men vi hittade en Pizzeria där vi tog kvällsmiddagen. Sedan fanns det en ganska stor ICA affär. Där köpte vi med hem lite kvällsfika som intogs på vårt rum. Vi hade de lugnt och skönt på rummet. Vi chillade med att läsa nyheter mm på våra mobiltelefoner. Sedan somnade vi gott efter all cykling.

Nästa dag fortsatte cykelturen i riktning mot Ängelholm. Tanken var att söka upp Kattegattleden igen. Det gick bra och resan kunde fortsätta. Vi cyklade ut mot Kullahalvön och passerade bl.a.
Jonstorp, Svanshall och Arild. Här har vi gjort en paus där jag bl.a. studerar kartan och den fortsatta resan. Efter Arild  ändrade vi kurs, för att ta oss över halvön och ut på andra sidan mot Öresund. Vi nådde fram till Nyhamnsläge. Nu var vi på andra sidan. Här väntar en härlig del av leden där man följer vattnet och Öresund i stort sett hela vägen ner mot Helsingborg.

Halvvägs mot Helsingborg nådde vi fram till Höganäs. Nu blev det dags för en lunch och dagens första öl. Vi sitter vid hamnkrogen. Elias tar en helstekt rödspätta och jag en räkmacka. Vädret är fint och nu har vi nog bara ca 2 mil kvar.

Vi har passerat Hittarp och Sofiero. Nu är vi på upploppet på väg ner mot Helsingborg och stranden.
Vi känner viss segervittring över att ha lyckats ta oss så här långt. Det ska bli skönt att gå i mål.

Målgången i Helsingborg gick bra. Nu firar vi segern här på torget i Helsingör. Det blev dansk pölse med öl och en liten gammeldansk. Notera hur det immar på glaset. Det är fantastiskt vad en öl kan smaka gott efter 18 mils cykling. Det fick bli en till, innan vi fortsatte fram till vårt slutliga övernattningsmål.

Här har vi kommit fram till vårt boende. Kanske lite väl lyxigt Spa- och strandhotell, men det var vi värda nu. Vi valde att bo på Marienlyst Strandhotell. Det ligger en liten promenad söder om Helsingborg centrum. Ett väldigt fint hotell med Öresund och egen strand framför hotellet. Efter en fin middag gick vi ut på terrassen och såg ett spegelblankt Öresund. Solen gick sakta ner ner i havet. Båtar både stora och små gled sakta fram med sina lanternor. Vilken härlig kväll - det kan inte bli mer sommar än så här.

Nästa dag tog vi cyklarna med på Öresundståget: Nu bär det av hem till Halmstad igen. På bilden syns det att vi har surrat dem väl med tampar som vi hade med oss. Tåget börjar rulla och vi beräknas vara framme i Halmstad och ca 50 minuter.

Tågresan gick bra och vi trampade den sista biten hem till Söderkaj igen. Här har vi just kommit hem. Som synes har vi åkt med minimal packning, så det blir enkelt att packa upp igen. Cykelturen gav mersmak. Det är något jag gärna gör om igen. Kanske ska vi prova att cykla norrut nästa gång. Varför inte satsa på Göteborg. Det tål att fundera vidare på...