I helgen installerade jag en stationär VHF radio i båten. Antennen monterades på targabågen.
Radion monterades på sidan av instrumentbrädan bakom Zipwake panelen. Det känns tryggt att ha en riktigt stationär VHFradio ombord ifall något oväntat händer eller att man vill anropa andra båtar, hamnar, broöppningar, etc.
VHF radion har inbyggd GPS och till vänster syns Distress knappen. Om man öppnar luckan och håller inne knappen i 3 sekunder skickar radion ut ett digitalt nödmeddelande med uppgift om båtens identitet och GPS koordinaterna.



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar