söndag 8 januari 2023

Trettonhelgen i Halmstad

 

I fredags var det riktigt ruskväder. Snöblandat regn och hårda vindar. På bilden syns det nästan hur snön regnar ner i sidled av vinden. Då var det skönt att ta in på Halmstad Badhus som syns i bakgrunden. Jag och Elisas var där och simmande, badade bubbel och hade det skönt under fredags eftermiddagen. 



På lördagen tog vi en utflykt ner mot Bjärehalvön. Det blev stopp på Östra Karups Outlet och även Hasses Lada utanför Båstad. Sedan fortsatte vi färden mot Ängelholm för att bl.a. inhandla mat till kvällen. Här är vi på Maxi vid Bränborn Center i Ängelholm.


I Ängelholm tog vi också den sista Outlet affären. Det blev en vända på Dormy på andra sidan Klippan vägen i förhållande till Bränborn Center. Det är f.d. Edins Golfbutik, så det var mycket märkeskläder med Golf inspiration. Det passade mig perfekt då jag letade efter sköna fritidskläder som man kan ha när man är ute och cyklar och promenerar mm. Butiken blev en fullträff som jag gärna åker till fler gånger. Jag hittade sköna Adidas och Boss byxor. Stretchbara, mjuka och som har förmåga att avvisa både vind och lätt regn. När allt passade och det också var nedsatt med 50% blev det köp. Två piké blev det också. Skönt material och priset var nedsatt från 599 kr till 199 kr.    


Elvinas katt Pelle ligger på sin favoritplats på Söderkaj. Här innanför fönstret i vardagsrummet har han full koll på läget. Han kan se ut mot uteplatsen och vägen och samtidigt se på TV. 


I söndags innan hemfärd gjorde jag en sista åtgärd. Jul belysning med ljusslingor och ljusträd togs bort. Sedan tände jag åter upp våra lanternor nedanför häcken. EL-förbrukningen minskade från 18w till 5w. Strömförbrukningen följer jag genom att strömmen till uteplatsen går via en smartplug. Omräknat i pengar blir det en minskad kostnad från 27 kr till 7 kr per månad. Kostanden är baserad på en brinntid på ca 10 timmar varje dag, eftersom smartplugen är inställd på att tända vid solnedgång och släcka vid soluppgång. Via en app på mobilen kan man både tända och släcka på distans då smartplugen också är ansluten till vårt wifi-nätverk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar