Idag, lördag var vi hos Cykelgubben i Räppe och hämtade hem vår nya EL-cykel. En 10 växlad Crescent Elda. Den har hydrauliska skivbromsar och dämpad framgaffel.
Dagens nya nya EL-cyklar har display med både fart och trippmätare. Här kan man också se hur mycket ström det finns kvar på batteriet och beräknad distans kvar med EL-assistans. Om man endast vill leda cykeln, t.ex. uppför en backe i terrängen kan man via ett knapptryck få lite extra draghjälp från elmotorn. En praktisk liten detalj som underlättar när är ute och kör off-road.
Belysningen är helautomatiskt och tänds vid skymning. Strömmen kommer från det stora ELmotor batteriet. En praktisk lösning som gör att man aldrig behöver tänka på att ladda eller byta batterier till belysningen. Vi extrautrustade cykeln med en liten cykelkorg, där man kan lägga lås, laddare och mobiltelefon. En finess är att man kan ladda mobiltelefonen via displayens USB-uttag.
Här har vi kraftpaketet. Motorn sitter längst ner och driver direkt på pedalerna. Det ska vara den mest effektiva drivlinan. Vid normal körning ska batteriet räcka upp till 10 mil. En annan fördel är att man får mjuk överföring av kraften. Det finns en censor i pedalerna, som känner hur hårt man trampar och hur mycket motorassistans man behöver. Synd att det är fullt med snö ute. Vi får nog vänta några veckor med att testa den. Under tiden ska jag registrera mina uppgifter på Naturvårdsverkets hemsida så att jag kan få tillbaka 5000 kr i Elcykel premie av staten. Cykeln kostade 20 tkr, så nettokostnaden blir 15 tkr. Själv fortsätter jag nog cykla med min hybridracer, men jag hoppas kunna få med mig andra i familjen nu när jag kan erbjuda EL-cykel. Ska bli kul att ta några rundor till våren.
hej
SvaraRaderaråkade hamna inne på din blogg när jag letade efter en cykelkorg till min elcykel. Din verkar passa bra på din cykel som ser ut att vara av liknande modell som min egna.
Vad är det för cykelkorg och vart har du köpt den?
tack för svar.