Vi tar Öresundsbussarna över och passar på att ta lite smörrebröd
till lunch. Öresundsbåtarna är bra för de lägger till direkt i centrala
Öresund. Som vanligt är alla bilderna klickbara om du vill se dem
i full storlek.
i full storlek.
Här står jag framför två fina Viknes båtar. Den till vänster är en
1030 (36 fot) och den till höger en 880 (30 fot)
Vi börjar med att gå ombord på 1030. Ett akterdäck stort som
ett dansgolv. Här kan man möblera med stort bord och 3-4
stolar.
Inne i salongen finns en stor u-soffa.
Den har tre separata hytter; två dubbel hytter och en enkelhytt.
Här ser vi den stora främre dubbelhytten
Här får vi också en åktur med 1030 ut i Öresund. Mycket trevligt!
Vi testade att åka både i lågfart runt 7-8 knop och i marchfart med ca
15-18 knop. Det blåste en del, men den gick fint i sjön, inga stötar. Den
Vi testade att åka både i lågfart runt 7-8 knop och i marchfart med ca
15-18 knop. Det blåste en del, men den gick fint i sjön, inga stötar. Den
forserade helt enkelt rakt igenom sjöarna. Jag märkte tydligt hur
den bara kastade ut vatten på sidorna (den väger ca 6 ton) Mycket
behaglig gång i alla farter och ett härligt dovt mullrande dieselljud.
den bara kastade ut vatten på sidorna (den väger ca 6 ton) Mycket
behaglig gång i alla farter och ett härligt dovt mullrande dieselljud.
Här går vi ombord på den något mindre 880. Även den har ett
mycket stort akterdäck. Även detta går att möblera utöver soffan
med ett lite teakbord och 2-3 stolar. Fäller man ner en av sofforna
kan man lägga sig rak lång i solstolar här, samtidigt som båten
tuffar på i 7-10 knop. Det låter som härliga dagar till havs. Kanske
på väg i sakta lunk från Halmstad till Bohuslän.
med ett lite teakbord och 2-3 stolar. Fäller man ner en av sofforna
kan man lägga sig rak lång i solstolar här, samtidigt som båten
tuffar på i 7-10 knop. Det låter som härliga dagar till havs. Kanske
på väg i sakta lunk från Halmstad till Bohuslän.
Här är vi på väg in i salongen. Notea att alla Viknes båtar har två
styrplatser. En invändigt och en ute på akterdäck, perfekt när man
ska lägga till. T.ex. backa in till en brygga. Det funkar också att
stå här bak och styra under gång. Till vänster finns en
liten vask med varm/kallt vatten och ett skåp att hänga in blöta
regnkläder.
stå här bak och styra under gång. Till vänster finns en
liten vask med varm/kallt vatten och ett skåp att hänga in blöta
regnkläder.
Den lite mindre båten har en dinett liknande lösning. Men det går
fint för mindre barn att sitt längs fönstret. Dinetten känns rymlig och
den är också bäddbar. 880 har utöver denna bädd också två
separata hytter i främre delen.
den är också bäddbar. 880 har utöver denna bädd också två
separata hytter i främre delen.
Fint pentry. Modernt med svart bänkskiva som bryter av snyggt
mot de ljusa delarna. Här ser man ockå vägen ut till akterdäck som
blir som ett stort uterum. Inga trappor här inte, det är bara att gå
rakt ut med den tillagade middagen.
blir som ett stort uterum. Inga trappor här inte, det är bara att gå
rakt ut med den tillagade middagen.
Invändigt ger båda Viknes båtarna en känsla av att man framför ett
större fartyg. Framåtlutande rutor, för att minska solrefelxerna. Samtidgt
är det praktiskt, för det ger mer luft och utrymme i salongen.
Här intar vi akterdäck på den mindre 880-modellen. Gott om plats
för att sätta fram ett teakbord och några stolar. Man sitter också
fint här i dåligt väder. Viknes har en fin lösning med aktertargabåge
vilket skapar stort utrymme och massor med olika lösningar för kapellet.
En sida ner när vinden kommer därifrån, eller endast taket när man
vill ha lite skugga från en stark sol.
En sida ner när vinden kommer därifrån, eller endast taket när man
vill ha lite skugga från en stark sol.
Nu har vi sett och åkt båt färdigt för idag. Dags att smälta våra
intryck. En sak framkom ganska omgående från övriga. En
Viknesbåt är bättre, än en segelbåt. Den gick fint i sjön och man
kan sitta och njuta i salongen på kvällarna samtidigt som man ser
ut. Det stora ytorna på akterdäck uppskattades också.
När det gäller bränsleförbrukningen är det ganska enkelt Ju
fortare man kör ju mer drar den. Ligger man i lågfart klarar
man sig runt litern och går man upp mot 15-20 ligger man
närmare två liter sjömilen. Kör man lite blandat snittar man
ca 1,7 sjömilen för den stora och 1,3 för den lilla. Mer
informaton hittar du på Viknes hemsida.
intryck. En sak framkom ganska omgående från övriga. En
Viknesbåt är bättre, än en segelbåt. Den gick fint i sjön och man
kan sitta och njuta i salongen på kvällarna samtidigt som man ser
ut. Det stora ytorna på akterdäck uppskattades också.
När det gäller bränsleförbrukningen är det ganska enkelt Ju
fortare man kör ju mer drar den. Ligger man i lågfart klarar
man sig runt litern och går man upp mot 15-20 ligger man
närmare två liter sjömilen. Kör man lite blandat snittar man
ca 1,7 sjömilen för den stora och 1,3 för den lilla. Mer
informaton hittar du på Viknes hemsida.
Slutligen åker vi till Kjerstin och hämtar Elias som har tillbringat dagen
där. Tack för barnpassningen ! När vi kommer hem till Alvesta i kväll,
vet jag vad jag kommer att drömma om i natt. Ska vi välja den stora
Viknesen eller klarar vi oss på den lite mindre... Tar vi den mindre
kan man nästa skaffa en ny, men blir det större måste vi nog gå på
årsmodell runt 2005. Det finns för- och nackdelar med båda.
vet jag vad jag kommer att drömma om i natt. Ska vi välja den stora
Viknesen eller klarar vi oss på den lite mindre... Tar vi den mindre
kan man nästa skaffa en ny, men blir det större måste vi nog gå på
årsmodell runt 2005. Det finns för- och nackdelar med båda.
Det var en bra kamera du köpte som kan ta så fina bilder.
SvaraRaderaInom en snar framtid har du nog uppnått dina drömmar.
K.J
Blev det en Viknes?
SvaraRadera